Voeten gymnastiek

Vijftien minuutjes voor gezonde voetjes

Wist u dat 15 minuten voetengymnastiek elke dag al genoeg is om uw kind zijn voeten te versterken? Doe maar leuke spelletjes met uw kind of kinderen! Zo besteedt u niet alleen een leuke tijd samen, maar helpt u ook de gezonde ontwikkeling van de voetjes te stimuleren.
Van de onderstaande lijst kunt u 4 of 5 dagoefeningen uitkiezen. Er zijn genoeg oefeningen om elke dag iets nieuws te doen. De meeste oefeningen zijn het beste op blote voeten te doen. Ontspan na de gymnastiek.

Trucs met stokken

Het is niet moeilijk om een stok tussen de tenen te houden, maar het vereist enige aandacht om de stok door te geven aan andere personen zonder hem te laten vallen. Dit is wel leuk om met papa of mama te doen, maar het kan ook als een wedstrijdje met een zusje of een broertje.

Breng de ring

Pak ringen van zacht materiaal en leg ze op een stok. De ring pakt u op met de tenen van een voet. U kunt ze dragen over enige afstand door te springen op het andere been.

Cup setup

We pakken cups met onze tenen op en maken er een staple van. We proberen een hoge stapel te bouwen zonder dat de cups naar beneden vallen.

Balloon lopen

Blaas twee ballonnen op, knoop ze niet dicht, maar klem de uiteinden tussen de tenen en probeer te lopen zonder de balonnen leeg te laten lopen! Of verras de anderen door plotseling de ballonnen los te laten.

Mozaïek

Wat we kunnen oppakken met de tenen, leggen we op de grond als een mozaïek. Zo hoeven we niet te kruipen op de grond, maar staan we rechtop en hebben een perfect overzicht van ons kunstwerk!

Het trekken van een handdoek

Twee personen zitten op de grond tegenover elkaar. Ze pakken een handdoek tussen de tenen en proberen te trekken naar hun kant. Wie heeft een stevigere grip met de tenen?

Schrijven en schilderen

Probeer je naam te schrijven of maak een schilderij met je voeten en een kwast of pen tussen je tenen.

Ontdek het juiste wandelen

Wandel langzaam en met bewust van de juiste beweging! Je voet zachtjes met je hak op de grond zetten, rollen over de buitenrand van de voet, schuif het gewicht van de ballen - en tenslotte de tenen en geef daarna het lichaamsgewicht over naar de andere voet. Geniet van elegante natuurlijke wandelen.

Probeer ook een ongewone manier van lopen

Namelijk op de tenen en op de hielen. Deze posities afwisselend uitproberen is niet alleen voor de lol, maar ook voor de preventie van veneuze ziekte.

Hoe flexibel zijn de tenen?

Zeker je kunt buigen en strekken, maar kunt u ook de tenen uitspreiden als een fan? Als de tenen kunnen bewegen in alle richtingen, zullen ze helpen om de voet te stabiliseren in de optimale positie.

Ontwikkelen teen macht!

Staan op de zolen op een afstand van enkele centimeters tussen de enkels en sterk op de tenen tegen de grond. Houd de druk enkele seconden om de spieren van de voeten te versterken. U zult merken dat het toepassen van de macht met de tenen de enkels uit elkaar zetten van een beetje afstand. Dit toont aan hoe "teen power" kan optillen tegen platvoeten!

Balanceren op een ronde vorm

Is een erg leuke en een ideale oefening op blote voeten. Voor kindervoeten, is zelfs een bezemstok voldoende. Barefoot balancing is niet alleen voor het trainen van de voeten, maar verbetert de houding van het hele lichaam.

Kinderen op blote voeten klimmen

Klim op ladders, het wandrek, in bomen en allerlei speeltoestellen. Ouders en leerkrachten kunnen het ook proberen, maar ze zullen de kinderen niet bij kunnen houden in vaardigheid.

Blootvoets wandelen op verschillende ondergronden

Wandel op blote voeten. Voor sterke en flexibele voeten!

Probeer om te staan op een steile helling op blote voeten

Ontdek hoe de tenen in staat zijn om krachtig vast te houden aan de grond.

Ontspan tussen de oefeningen en na de gymnastiek

Ga zitten, schud je voeten en maak een cirkel van de voeten en benen, buig en strek je tenen en masseer de zolen.